marți, 4 noiembrie 2008

Casablanca, Maroc, Africa

           Cand spui Africa, de obicei te gandesti la savanele pline cu animale, la negrii aproape salbatici, la saracie. Eventual la desertul Sahara. Dar Africa mai are o latura, total diferita: nordul arab. 99 % dintre turistii care ajung aici aleg intre Egipt, Tunisia si Maroc. Uriasele Libia si Algeria raman inchise turismului din cauza regimurilor politice, iar dintre tarile subsahariene doar Mali mai iese in evidenta, cu al sau Timbuktu
              Marocul este una dintre cele mai dezvoltate tari africane. A fost sub stapanire franceza, asa ca aici franceza e de baza, nu engleza, dar in zonele turistice oamenii stiu si ceva engleza. Am ales Marocul datorita preturilor mici la avion, 50 euro dus-intors, din Madrid. Marocul a fost vizitat anul trecut de peste 7 milioane de straini, iar in anii viitori se asteapta ca numarul lor sa depasasca 10 milioane. Fiind aproape de Europa, e tara exotica in care e cel mai ieftin de ajuns. De exemplu, din Bucuresti se poate ajunge cu Easyjet pentru mai putin de 100 euro dus-intors. Iar cazare se gaseste incepand de la 8 euro de persoana. Si in plus, nici nu e nevoie de viza.
               Marocul e o tara fascinanta, oricum ai privi-o. E mult mai originala decat Tunisia si Egipt, unde majoritatea turistilor se duc la hoteluri de cinci stele si isi petrec toata vacanta la plaja. Poate nu are monumente la fel de celebre ca templele si piramidele egiptene, dar are alte lucruri care compenseaza lipsa lor. Are Marea Mediterana, Oceanul Atlantic, Muntii Atlas cu peisaje spectaculoase si inaltimi ce depasesc 4000 m, are desertul Sahara, orase cu moschei impresionante si medine intortocheate, si nu in ultimul rand are Marrakechul, cu celebra piata Djemaa El Fna. Medina este partea veche a unui oras, cu stradute foarte inguste si case construite in stil traditional. Cea mai mare medina din lume se afla in Fes. Nu ai cum sa nu te ratacesti aici, dar tocmai asta e farmecul. Daca vrei sa iesi si nu mai stii cum, se gasesc binevoitori gata sa te ajute, dar bineinteles, contra cost. Chiar si locuitorii de aici nu cunosc bine decat o anumita parte din medina.
              Facusem check-in online pentru zborul pana in Casablanca, asa ca aveam prioritate la imbarcare. Dar cum aproape jumatate din pasageri aveau copii mici cu ei, ne-am urcat in avion destul de tarziu. Cu toate astea am prins iar loc la geam, de altfel din cele 7 zboruri doar la cel de intoarcere spre Bucuresti nu am mai apucat loc la fereastra. Am aterizat pe aeroportul Mohammed V, aflat la vreo 30 km sud de oras. In avion ni s-au dat niste cartonase sa le completam, pe care le-am dat la vama aeroportului, odata cu pasaportul. Controlul a durat foarte putin, la fel ca in tarile UE. Aeroportul era cam pustiu, in afara de cei din zborul nostru nu prea se mai vedeau multi oameni pe acolo. Erau insa deschise casele de schimb valutar asa ca am schimbat niste euro in dirhami. Un euro face aproximativ 11 dirhami. Ca sa ajungem in Casablanca aveam doua optiuni: luam taxi pentru vreo 20 euro sau luam trenul pentru 35 de dirhami de persoana. Am ales calea mai ieftina. Prima impresie cu privire la Maroc nu a fost tocmai placuta. Dupa ce am luat biletele de tren de la un functionar cam repezit, am vazut in timpul drumului pana in oras baraci darapanate si oameni care traiau in saracie. In Casablanca nu aveam cazarea rezervata, iar Hotelul Galia a fost de negasit, Hotelul Ibis era plin, asa ca ne-a mai ramas doar o varianta: Hotel Terminus. Sigur ca mai erau si alte hoteluri, dar noua ne trebuia un hotel aproape de gara pentru ca a doua zi dimineata aveam sa luam trenul spre Marrakech. Hotelul asta nu e tocmai cel mai curat, dar in lipsa de altceva...  am platit pentru camera 180 dirhami, dar in Marrakech am dat 170 si a fost mult mai bine; da' macar aveam priveliste interesanta de la balcon :) .
           Casablanca isi merita numele, pentru ca majoritatea cladirilor sunt albe. Filmul cu acelasi nume, produs in urma cu peste jumatate de secol, i-a facut multa reclama, facandu-l cunoscut in intreaga lume. Casablanca e centrul financiar al Marocului, si cu 3 milioane de locuitori, cel mai mare oras din tara. Dar nu e tocmai un oras turistic, principalul obiectiv (si cam singurul important) este Moscheea Hassan II, a doua din lume ca marime dupa cea de la Mecca, iar minaretul (adica turnul ala mare) are 210 merti si e cel mai inalt din lume. Este construita pe malul oceanului si a fost terminata in 1993, fiind numita dupa fostul rege marocan.

Moscheea Hassan II vazuta din avion

                  In arta islamica e interzis ca in picturi sa fie reprezentati oameni, asa ca moscheea e decorata cu diferite figuri geometrice. Am luat un taxi care ne-a dus la moschee pentru 30 de dirhami. Dar nu am putut sa intram inauntru, fiind ne-musulmani. Dupa ce am facut o gramada de poze am luat-o pe jos spre centru, trecand si prin medina, care e destul de mica fata ce cea din Marrakech, de exemplu.

              A doua zi ne-am sculat la 6 si am luat trenul spre Marrakech, aflat la 200 km spre sud. Trenurile sunt foarte asemanatoare cu cele de la noi, si la infatisare, si la pret. Biletul a costat 125 dirhami la clasa I , iar la a II-a era 84. Am facut ceva mai mult de 3 ore, printr-un peisaj de semidesert.

0 comentarii: