luni, 9 martie 2009

Low Cost vs Companii Traditionale

            Intrebarea e: avioane low cost sau avioane ale companiilor de linie? Raspunsul e clar: 100 % low cost! Multa lume e inca sceptica in privinta zborurilor low cost: "da' nu se poate sa fie atat de ieftin! sigur e o pacaleala!" "cica la aeroport mai trebuie sa platesti 100 de euro", "au avioane la mana a doua, e periculos sa zbori cu ei!" "nu iti dau loc in avion, nici mancare...mor de foame in 2 ore..."  Prostii...

           Cu ce e diferita o companie low cost fata de una de linie?

1. In primul rand, si cel mai important: ... pretul! Daca la companiile de linie un zbor in interiorul Europei costa 100-300 euro, la companiile low cost gasesti aproape intotdeauna sub 50, de obicei sub 35, in extrasezon 10-20, sau chiar gratis

2. La low cost nu iti dau mancare gratis in avion, nici nu e nevoie, majoritatea zborurilor dureaza sub 3 ore. Oricum, nu moare nimeni de foame, se poate cumpara mancare din avion.

3. Fiecare se aseaza unde vrea in avion, nu e pe locuri. Nu vad niciun dezavantaj in asta, daca vrei, aproape intotdeauna poti sa prinzi loc la geam.

4. Aterizeaza uneori pe aeroporturi secundare, cateodata mai departate de oras, asta pentru ca taxele de aeroport sunt mai mici. Eventual se face cu o jumatate de ora mai mult pana in oras. In majoritatea cazurilor se poate ajunge de la aeroport in oras cu mai putin de 10 euro.

5. Un numar redus de angajati. Nu au reprezentanti in aeroporturi, iar biletele se cumpara de pe internet, scazand costurile de personal si comisioane catre agentiile de turism.

6. Folosesc un singur tip de avion, eventual doua, reducand costurile de intretinere si de instruire a personalului. In cele mai multe cazuri avioanele sunt de tip Airbus 319, 320 si Boeing 737.

7. Exploatarea la maxim a flotei aeriene. Un avion efectueaza multe zboruri pe zi. Intre aterizare si decolarea spre alta destinatie se face de obicei o pauza de aproximativ 40 de minute, timp in care se face schimbul de pasageri si se alimenteaza avionul. Din cauza asta o intarziere in prima parte a zilei duce la producerea unui lant de intarzieri. 

8. Opereaza zboruri directe, fara escala. Nu garanteaza prinderea unei legaturi. Intre doua zboruri bagajele nu se transfera automat si este necesar un nou check-in.

      Un zbor cu o companie low cost nu este mai putin sigur decat cu o companie normala. Inspectiile tehnice se fac regulat si de catre aceleasi firme, indiferent daca compania e low cost sau nu. Altfel nu ar mai avea drept de zbor, regulile sunt foarte stricte. Multe companii low cost, cele din Europa cred ca majoritatea, au avioane noi, lucru cu care foarte multe companii de linie nu se pot lauda. 

          Tocmai am aflat stirea ca 50 % dintre pasagerii romani de anul trecut au calatorit cu low cost. Deci e de bine.

Principalele companii low cost europene:

  •  Ryanair - http://www.ryanair.com/site/EN/ -companie irlandeza; Cea mai mare companie low cost din Europa, si in acelasi timp cea mai ieftina. In extrasezon sunt frecvente zborurile de la 10 euro in jos, uneori aparand si ofera ofertelor: pretul simbolic de un eurocent. Cu alte cuvinte, zbori gratis! Cica mai nou ar vrea sa introduca taxa de folosire a toaletei in avion - 1 euro :))
  • Easyjet - http://www.easyjet.com/en/book/index.asp - companie engleza; din Romania zboara doar de la Bucuresti spre Milano si Madrid. Preturile nu fluctueaza foarte mult, se scumpesc treptat, cu cat se apropie data zborului. Nu apar oferte miraculoase dar biletele luate din timp sunt ieftine, 20-30 de euro.
  • Wizzair - http://wizzair.com/?language=RO Are foarte multe zboruri din Romania, in principal din Bucuresti, Cluj si Timisoara si are oferte foarte bune. Nu sunt la fel de seriosi ca Ryanair si Easyjet, nu prea comunica cu pasagerii cand apar intarzieri. Companie maghiara.
  • SkyEurope http://www.skyeurope.com/ - companie slovaca; Zboara din Bucuresti la Viena, iar de acolo spre numeroase destinatii. Au de multe ori oferte avantajoase.
  • Myair http://www.myair.com/ - companie italiana; Sunt in general scumpi. Mai baga cateodata oferte pe destinatiile din Italia.
  • Clickair www.clickair.com/ - companie spaniola, au baza in Barcelona. La fel ca Easyjet, preturile nu fluctueaza mult de la o zi la alta, nu au superoferte, dar preturile sunt acceptabile: 30-40 de euro per zbor. Zboara in Romania doar Bucuresti-Barcelona.
  • Germanwings www.germanwings.com/- nemti, adica seriosi si punctuali. Zboara din Bucuresti spre cateva orase din Germania, nu intotdeauna la cele mai mici preturi, dar baga uneori oferte bune.
  • Blueair http://www.blueair-web.com/ - companie romaneasca; sunt un pseudo low cost. De obicei un bilet costa peste 100 de euro, iar cea mai buna oferta nu scade sub 45 de euro, din cauza taxelor de aeroport.

1 comentarii:

Andor Marton spunea...

Asta e o tema destul de discutabila din mai multe puncte de vedere. Eu am zburat destul de mult si cu companii low cost si cu companii de linie.
Low-costurile au oferte foarte tari din cand in cand, cateodata aproape gratis, insa te poti folosi de ele, daca:
1. se potriveste orarul lor de zbor cu planul tau. Trebuie sa ai o anumita flexibilitate. Cateodata zboara la ore imposibile sau au 1-2 zboruri pe saptamana, care s-ar putea sa nu se potriveasca.
2. stii cu multe luni in avans unde vrei sa mergi.
3. nu folosesti zborul low cost ca un zbor de conexiune pentru un zbor transatlantic de ex. Platesti la bagaje, trebuie sa faci transferul de pe aeroportul normal pe aeroportul low cost, daca intarzie low costul ai pus-o ca nu te asteapta.

Daca stii din timp unde vrei sa mergi si gasesti ceva zbor low cost exact spre destinatia respectiva si gasesti si o oferta buna e chiar ok.
Vara ridica si ei preturile destul de bine, mai nou te taxeaza si la bagaje, platesti si pentru kilogramele extra, Ryanair taxeaza acuma si Checkinul pe aeroport.

Daca insa peste 2 saptamani trebuie sa mergi sa zicem la Londra, e discutabil ce as alege. Caz concret - Cluj - Londra peste 2 saptamani cu Wizzair - pret cu bagaj si transfer Luton Londra aproape 1300 RON. Pret Lufthansa cu escala in München aproape 1600 RON. Totusi e cam exagerat pretul Wizz.

Datorita low-costurilor au scazut si companiile de linie preturile simtitor si au si ei oferte, ceea ce e foarte bine.
Faptul ca nu deservesc foarte multe orase si faptul ca aterizeaza de cele mai multe ori si nu uneori pe aeroporturi secundare, nu le avantajeaza in mod deosebit. De ex. trebuie sa ajung la München ... pot sa ma duc cu low-cost? Evident ca nu si sunt nevoit sa ma duc cu companie de linie.
In ultimul rand nu le gasesti pe rute lungi. Vrei sa mergi in Namibia sau Botswana - nici vorba de low cost. Iei zborul normal de la Frankfurt si il iei cu zbor de conexiune corespunzator, caci nu vrei sa ramai la Frankfurt pentru ca zborul tau low-cost la Dortmund a intarziat si ai pierdut trenul de Frankfurt din cauza asta.

Ambele au avantaje si dezavantaje, depinde insa foarte mult si de situatie.
Mancarea si locurile clar nu sunt un dezavantaj, altele ar putea fi.