marți, 7 octombrie 2014

Truly Asia (11) - Inapoi in Malaezia: Melaka si KL

Ajung din nou in Malaezia unde mai am la dispozitie o zi si jumatate, apoi aventura asiatica se va termina cu doua zile petrecute in Hong Kong. Din aeroportul LCCT pleaca cateva autobuze direct spre Melaka, dar sunt rare si orarul lor nu prea ma avantajeaza. Decid sa iau un autobuz spre KL Sentral, sa vizitez templul chinezesc  Thean Hou si din nou turnurile Petronas, de data aceasta pe timp de zi, apoi sa ma duc in Melaka, unde am cazarea rezervata.

Templul Thean Hou e spectaculos. E urias, are mai multe niveluri, e foarte ornat si e plin de culori vii. Merita vizitat de oricine ajunge in Kuala Lumpur. Pozitionarea sa nu e tocmai centrala, se poate totusi ajunge cat de cat in zona cu transportul public, apoi pe jos 1-2 km ce presupun si o semnificativa diferenta de nivel, templul fiind situat pe un deal. Pe drumul asta m-am intalnit pe trotuar cu o soparla uriasa, probabil un varan.

Turnurile gemene merita o vizita atat ziua cat si noaptea. Cum in urma cu cateva zile ajunsesem la poalele lor dupa lasarea intunericului, am vrut ca de data asta sa le vad pe timp de zi. Indiferent unde e soarele, sunt la fel de uriase si pana la urma reprezinta simbolul orasului. In apropiere este un parc frumos aranjat, desi nu foarte mare.

Ma duc la autogara Tasik Selatan, de unde pleaca autocarele spre sudul tarii. Se poate ajunge aici simplu cu metroul LRT. E o autogara mare, moderna, civilizata. Iau biletul de la un ghiseu pentru urmatorul autobuz care pleaca spre Melaka.  Cand am ajuns in autogara cineva de acolo m-a intrebat unde merg si m-a indrumat spre un ghiseu, si obisnuit cu procedura din tarile musulmane, am crezut ca e angajatul vreunei companii anume care incearca sa ma deturneze, dar m-am inselat. Nu conteaza compania, ghiseul nu e al unei companii anume, ci primesti bilet pentru autocarul care pleaca cel mai repede. Biletul costa 9RM, iar autocarul face aproximativ doua ore. Poarta de imbarcare e marcata clar, ca in aeroporturi (nu ca la Aeroportul Baneasa), autocarul modern, drumul decurge lin.

Autogara din Melaka este la marginea orasului, sunt cam 4-5 km de mers pana in centru. Imi iau bilet pentru ziua urmatoare, direct spre aeroport, dar cum sunt destul de rare, cel mai potrivit pleaca pe la 10 dimineata, iar avionul meu spre Hong Kong pleaca pe la ora 17, deci nu o sa fie o utilizare eficienta a timpului, dar n-am de ales. Caut peronul la care trebuie sa vina autobuzul ce merge in centrul orasului, intr-un final il gasesc, e destula lume care il asteapta, deci premise bune. Si ma pun pe asteptat. Si astept...si astept...si astept o ora si ceva. Si intr-un final vine. Si lumea se urca in el. Toti localnici, exceptandu-ma pe mine si doua frantuzoaice. Apoi mai urca un slovac care agatase pe drum un chinez. Locuitor intr-un oras mic zice el, noi banuim ca oras mic inseamna vreo 5 milioane, cam cat tara slovacului. Si asa urcati in autobuz asteptam...si asteptam... Dupa o jumatate de ora incep si cei doi sa se plictiseasca asteptand si nu prea le vine a crede ca noi mai asteptasem mai bine de o ora in plus. Ajung in centrul orasului pe la 10 seara din cauza autobuzului dupa care am stat doua ore ca sa ma duca 4 kilometri. Daca stiam, o luam pe jos, asa cum o sa fac la intoarcere.

Cazare am rezervat la Baia's Place, o pensiune indiana, pozitionare perfecta, in centru, 35 RM camera single, relativ curat. Proprietarul nu prea vorbeste engleza, dar incercam sa ne intelegem. Trebuie sa platesc, dar n-am schimbat, asa ca ramane sa-i dau mai tarziu dupa ce ma duc prin oras. Nu prea inteleg de ce insista sa-mi dea un spray de goange cu care sa dau prin camera. Il refuz totusi, sperand sa n-am nevoie. El nu pare prea convins asa ca imi mimeaza cu tubul in mana niste urmariri imaginare ale insectelor. Originala primire. Desi e 10 si jumatate seara, ies sa ma plimb prin oras. Daca nu acum atunci cand? Ca maine la 10 dimineata trebuie sa fiu in autogara.

Melaka este orasul istoric si cultural al Malaeziei. Aici au debarcat prima data portughezii si au intemeiat colonia Malacca. E un oras cu o istorie de 500 de ani intr-o tara atat de tanara.

Ideea era sa ma duc si sa mananc ceva, dar  ma descurajez cand vad stradutele pustii si totul inchis. Melaka e un oras medieval in stil asiatic, cu stradute inguste si case vechi, am impresia ca majoritatea sunt chinezesti, cu biserici catolice, cu influente olandeze si portugheze. E o atmosfera placuta, dar nu-mi vine sa cred ca totul e atat de pustiu.

In centru, langa rau, niste barci plecau in mici croaziere pe raul care strabate orasul. Dau 15RM pe bilet si ma urc intr-o barca in care mai sunt cativa localnici si un european. Plimbarea dureaza cateva zeci de minunte, vreo 2 kilometri dus si apoi intors. Casutele de pe malul apoi sunt interesante, cu ziduri colorate. Reusesc sa rezolv problema mancarii cu ajutorul prietenului McDonalds, care s-a gandit sa poposeasca si in acest oras.

Se face destul de tarziu cand ajung inapoi la cazare. Ii platesc omului banii apoi dau sa ma culc. In scurt timp izbucnesc tipete din camera vecina. Soc si groaza: printre sunetele scoase de femeie predomina un cuvant: mouse. In scurt timp vine proprietarul, dar dihania pare sa nu se lase cu una, cu doua, caci dupa cateva minute cheama intariri. Probabil enervati ca nu reusesc sa-l prinda, pun in aplicare planul B, cu agresivitate sporita, moment in care cucoana se aude tipand: don't kill him, don't kill him! Zarva se potoleste dupa 15-20 de minute, cel mai probabil cu intrusul capturat si sacrificat imediat ce usa se inchide si cucoana nu mai poate fi oripilata de crima. Eu ma culc fara sa ma uit sub pat si cu speranta ca nu voi fi incercuit pe la spate nici de insecte, nici de rozatoare.

Dupa doar 6 ore ma trezeste soneria telefonului. La 10 am autobuz si pana atunci trebuie sa mai vizitez orasul. Dimineata devreme, strazile sunt putin mai animate decat seara trecuta, unde totul era amortit (cu exceptia unei cladiri pe care scria Hard Rock Cafe si in care parea ca se intampla opusul). Ma duc pe Harmony Street sa vad la o distanta mica una de alta templu chinezesc, templu hindus si moschee. Strada asta e un fel de simbol al comuniunii dintre diferitele natii ce compun federatia malaeza.

Ma duc si la ruinele cetatii portugheze A Famosa, una dintre cele mai vechi constructii europene nin sud-estul Asiei. In 1511 flota portugheza a debarcat aici si a infrant fortele sultanatului Mallacai, apoi pentru a-si consolida pozitia, au construit fortareata pe un deal. De-a lungul timpului fortareata a cazut in mana altor stapani: in 1641 au venit olandezii,iar in secolul 19 britanicii. Cel mai bine s-a pastrat poarta de la intrare si  biserica St. Paul, pe varful dealului.

Mai vad de afara palatul sultanului, refacut. in apropiere e un parc foarte frumos in care chinezii iesisera cu casetofonul si pe ritmurile lui isi faceau gimnastica de dimineata.

Ma intorc in punctul central al orasului, Dutch Square, unde se gaseste o frumoasa biserica olandeza colorata in roz, de altfel simbolul orasului. Aici un batranel care statea pe o banca ma intreaba curios de unde sunt si cum de am ales Melaka ca destinatie a calatoriei mele.

Cand timpul nu mai are rabdare cu mine, o iau frumos catre gara. De data asta nu ma mai bazez pe autobuz si nici nu imi consum bugetul pe taxi, o iau pe jos catre gara folosind GSP-ul telefonului cu harta Google Maps. Totul merge bine pana in momentul in care, urmand drumul cel mai scurt, ajung pe niste alei care se cam infunda sau se invart in cerc. Localnicii se uita la mine ca vitelul la poarta noua, bag seama ca nu prea se ratacesc des turisti straini prin zona asta. Intr-un final gasesc calea cea buna si ajung la timp la autocarul ce ma duce la aeroport. Aici am de asteptat ceva timp pana la zborul spre Hong Kong, dar trece repede. Ramas fara ringgiti, schimb 5$ si infulec ceva la fast food.