luni, 25 aprilie 2011

Cele mai spectaculoase calatorii cu trenul - Europa de Est

          Dintotdeauna mi-au placut trenurile, le consider cel mai placut mijloc de transport. Prin aer nu poti sa vezi nimic, pe sosea e incomod, mai periculos si de multe ori vezi doar camp, masini si asfalt. Doar trenul o taie prin mijlocul peisajului si se incadreaza perfect in acesta. Cautand pe net am observat un lucru, mai ales pe site-urile romanesti: face cineva un top 10 cu cele mai spectaculoase calatorii si apoi 100 de ziare citeaza aceelasi sursa. Eu nu fac vreun top, doar mentionez ce calatorii mi s-au parut mie interesante in urma cercetarilor efectuate, numerele din fata nereprezentand o clasificare dupa frumusetea rutei. Calatorii pe care le-as face cu mare placere daca as avea ocazia, fie numai pentru drumul in sine, desi de cele mai multe ori orasele de destinatie sunt la fel de interesante ca si traseul parcurs. Daca mai tarziu voi descoperi o ruta pe care inca nu o stiu o voi adauga la finalul articolului. Incep astazi cu cele mai spectaculoase calatorii pe calea ferata din Europa de Est.

          Daca stiti sau v-a placut o calatorie cu trenul care nu e mentionata aici va rog sa lasati un comentariu.

1. Belgrad - Bar, Serbia-Muntenegru - din cei 476 kilometri, un sfert sunt parcursi prin intuneric. Construita in 1976, calea ferata cuprinde 254 de tuneluri cu lungime totala de 114,4 km si 435 de poduri cu lungime totala de 14,6 km. Dupa plecarea din Belgrad peisajul e monoton, dar dupa ce se trece de Valjevo spectacolul incepe: la inceput cu dealuri impadurite, pe care le traverseaza printr-un tunel de peste 6 km. Pe o bucata de 9 km drumul trece in Bosnia si Hertegovina, dar trenul nu opreste aici si nici nu sta la vama. Cu siguranta cea mai frumoasa parte e pe teritoriul Muntenegrului, cand trenul paraseste valea raului Lim pe care a urmat-o de la iesirea din Bosnia si isi continua drumul prin canionul Moraca. Aici trenul fie merge la nivelul raului, paralel cu soseaua, fie urca peste 1000 m altitudine pentru a oferi calatorului o priveliste incredibila asupra defileului. Toate astea printr-o inlantuire de tuneluri si viaducte, printre care viaductul Mala Rijeka, lung de 498 m si cu o inaltime de 198 m fata de suprafata raului. Sunt doua trenuri pe zi in fiecare sens, unul ziua si unul noaptea, iar pretul unei calatori este de 24 de euro la care se adauga inca 6 daca preferati cuseta de noapte. Drumul este electrificat pe tot parcursul sau, iar distanta de la Belgrad la Bar este parcursa in aproximativ 10 ore.

2. Sarajevo-Mostar-Ploce, Bosnia - partea cea mai interesanta a acestei cai ferate este intre Sarajevo si Mostar atunci cand sunt traversati muntii Bosniei prin intermediul a 102 tuneluri. La Konjic sinele intalnesc raul Neretva, pe care il urmeaza pana la sfarsitul calatoriei. La inceput raul formeaza lacul de acumulare Jablanica dar dupa ce trece de orasul cu acelasi nume valea raului se ingusteaza formand un defileu prin care soseaua si calea ferata sunt nevoite sa coabiteze. Dupa Mostar muntii raman in urma, dar trenul urmeaza constiincios raul pana la varsarea acestuia in Marea Adriatica, la Ploce, in Croatia. Doua trenuri pe zi urmeaza aceasta ruta, pretul unei calatorii intre Sarajevo si Mostar este de 5 euro (2h30m) iar daca vreti sa continuati pana la Ploce se mai adauga inca 7 (+1h30m).

3. Transalpina: Jesenice - Nova Gorica, Slovenia - Aceasta cale ferata a fost inaugurata in 1906 pentru a face legatura intre Europa Centrala si provinciile de la Marea Adriatica ale imperiului Austro-Ungar. Plecand din Nova Gorica trenul nu face nici trei kilometri pana sa traverseze raul Soca pe podul Solkan. Are 220m lungime si este construit din piatra, fiind cel mai mare din lume la categoria sa. Pe parcursul catorva zeci de kilometri trenul urmeaza drumul pe langa rau, dar apoi se indreapta direct spre superbul lac Bled traversand muntii printr-un tunel lung de cativa kilometri. De la Jesenice calea ferata continua spre Austria printr-un nou tunel de aproape 8 km. Drumul dureaza doua ore si costa 6.6 euro (sau 9.24 dus-intors in weekend). Pentru 83 de euro se poate opta pentru un tren de epoca tras de o locomotiva cu aburi, iar in pret sunt incluse vizita la lacul Bled, ghid si masa de pranz.

4. Septemvri-Dobrinishte narrow gauge line, Bulgaria - foarte multi romani au fost in vacanta la Bansko, dar oare cati dintre ei au ajuns pe calea ferata? Aceasta e si singura din Bulgaria cu ecartament ingust, de 760mm. De-a lungul drumului trenul trece prin peisaje variate cu paduri de foioase, conifere sau pajisti. Drumul porneste de la campie si ajunge la inaltimi de peste 1200 de metri, ruta sinelor fiind trasa parca cu acul ce masoara cutremurele. Traseul parcurge defileul Velingrad, trece de orasul cu acelasi nume si de sate musulmane dominate de minaretele moscheilor, atinge punctul cel mai inalt in apropierea localitatii Avramovo si ajunge la capat de linie dupa ce intalneste in calea sa muntii Rila. Cei 125 km sunt parcursi in aproximativ cinci ore iar pretul este sub 3 euro. La Septemvri se poate ajunge usor cu trenul din Sofia sau Plovdiv.

5. Izera railway, Polonia - situata in sudul Poloniei, porneste din orasul Jelenia Góra si ajunge la localitatea de granita Szklarska Poręba dar partea spectaculoasa continua si peste frontiera cu Cehia pana in orasul Tanvald. O plimbare pe acest traseu iti da senzatia ca strabati o lume de basm, esti doar tu, padurea si trenul lenes care avanseaza incet pe liniile ruginite. Cei 32 de kilometri pana in Szklarska Poręba sunt parcursi intr-o ora iar costul biletului este de 2 euro. De aici pornesc trenuri peste granita spre localitatea Harrachov si de aici altele mai departe spre Tanvald - cate 30 de minute pe fiecare sectiune .6. Šargan Eight, Serbia - aceasta este o bucata din fosta cale ferata cu ecartament de 760mm ce lega Belgradul de Sarajevo. Un rol important in refacerea caii ferate l-a jucat regizorul Emir Kusturica care a construit in apropiere oraselul Drvengrad, localitatea in care are loc actiunea din filmul "Life is a miracle". Denumirea acestei cai ferate vine de la faptul ca traiectoria sa contine forma cifrei 8. Aici drumul de fier urca 300 de metri pe parcursul a doar 3.5 kilometri. Partea de baza a caii ferate are 13.5 km si face legatura intre Sargan-Vitasi si Mokra Gora dar se continua si mai departe, unde pe o bucata de cativa kilometri trenul intra in Bosnia.

7. Čierny Hron Railway, Slovacia - aceasta cale ferata forestiera cu ecartament ingust a fost construita in 1909. Pe parcursul urmatorilor ani a fost extinsa pentru a transporta lemnele din padure ajungand la jumatatea secolului la un total de 131km. In 1982 calea ferata a fost inchisa dar peste cativa ani a capatat statutul de patrimoniu national si a fost redeschisa in 1992 ca obiectiv turistic. Acum linia are 17km si leaga localitatile Chvatimech si Vydrovo. Trenuletele ce circula regulat din mai pana in septembrie sunt trase de locomotive diesel sau cu aburi. Vagoanele sunt mici si nu pot satisface intreaga cerere a turistilor, din acest motiv se are in vedere suplimentarea acestora intr-un viitor apropiat.

8. Oravita – Anina, Romania - aceasta este cea mai veche cale ferata din Romania, fiind data in functiune in anul 1863 cu scopul de a transporta carbunele extras din mina Anina. Datorita frumusetii traseului si performantei constructiei, linia a fost supranumita "Semmeringul banatean", dupa cunoscuta cale ferata austriaca, mai batrana cu doar noua ani. Pe parcursul celor 33.4 kilometri linia strabate 14 tuneluri, 10 viaducte si urca in altitudine 339m. Constructia a fost cu atat mai dificila cu cat la vremea respectiva nu existau mijloacele tehnice disponibile astazi: tunelurile au trebuit sapate manual iar la construirea viaductelor nu au fost folosite macarale. Raza curbelor este mai mica decat in mod obisnuit, fiind necesare vagoane speciale, mai scurte si mai rotunjite la colturi pentru a incapea in tunelurile de piatra. Astazi, trenul este tras de o locomotiva diesel iar vagoanele vechi de aproape 100 de ani au bancute de lemn si sobe cu lemne. Vechea locomotiva cu aburi este retrasa in depou, asteapta vremuri mai bune in care sa fie restaurata si sa-si conduca turistii pe batranul drum de fier.

Tunelul Garliste este cel mai lung de pe traseu, cu 660m. Acesta are si o poveste tragica. Arhitectul Johann Ludwig Dollhoff-Dier a gresit calculele cu 3m la perforarea tunelului si neputad suporta rusinea, s-a sinucis aruncandu-se in gol de pe unul dintre viaductele liniei. Trei trenuri pe zi parcurg distanta pana la Anina si inapoi, durata pe un singur sens fiind de aproape doua ore. Odata cu inchiderea minei si traficul pe calea ferata a avut mult de suferit, putinii calatori nereusind sa acopere costurile de utilizare ale trenului. Astfel, in toamna anului trecut linia a fost aproape sa fie inchisa, punand astfel capat unei istorii de 147 de ani si dand frau liber hotilor sa duca inca un monument al Romaniei la fiare vechi. Deocamdata, inca mai circula trenuri dar nu se stie cat o vor mai face, asa ca nu pierdeti ocazia sa calatoriti pe cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, duceti-va sa vedeti aceasta parte frumoasa din istoria tarii.

9. Mocanita, Romania - tara noastra avea multe cai ferate forestiere cu ecartament ingust, dar marea majoritatea au fost abandonate. Mocanita de pe valea Vaserului e singura care e inca folosita in scopul pentru care a fost creata: transportul de lemne, fiind din acest punct de vedere unica in Europa. Pe langa garniturile cu busteni, pe aceasta cale ferata circula si trenuri pentru turisti. O calatorie cu mocanita este o calatorie in timp: la scurt timp dupa plecarea din Viseul de Sus telefonul nu mai are semnal, trenul e tras de o locomotiva cu aburi, mirosul de lemn proaspat taiat si salbaticia locurilor te trimit departe de agitatia civilizatiei. Trenul turistic merge 21 de kilometri pana la Paltin, dar vagoanele cu lemne se duc si mai adanc spre izvoarele raului. Un bilet dus-intors costa aproximativ 10 euro si trebuie sa va planificati cam cinci ore pentru aceasta calatorie.

4 comentarii:

Imperator spunea...

Kiruna - Narvik (Suedia - Norvegia), dincolo de Cercul Polar, pe buza fjordului.
Innsbruck - Feldkirch prin Tirol
Diverse rute prin Elvetia (gen Chur - St. Moritz sau alte trenuri montane)
Venezia Mestre - Venezia Santa Lucia pe Ponte del Liberta
Oslo - Bergen (Norvegia)
Cuzco - Aguas Calientes (Peru)

George2210 spunea...

O sa urmeze, deocamdata sunt la Europa de Est.

VertAnge spunea...

Eu nu am prea calatorit cu trenul, dar rutele expuse de tine par foarte pitoresti...si tentante. :)

Cristian-Gabriel Ghinea spunea...

Superb! Excelent articol! Felicitari autorului! De mentionat si faptul ca "Semmering-ul Banatean" e inclus in acest top. Acum exista pericolul desfiintarii acestui monument istoric si arhitectonic din cauza incompetentei politicienilor nostri (nu stiu daca 10% din ei au studii superioare de specialitate politica), traficul fiind redus doar la o cursa pe zi dus-intors. Se incearca inchirierea, vinderea sau concesionarea acestei linii dar nu se reuseste acest lucru. CFR vrea s-o desfiinteze, statul roman nefiind interesat in a-si proteza monumentele istorice dar autoritatile locale din Oravita, Anina si CJ Caras-Severin au facut demersuri la Bruxelles pentru a o include in patrimoniul UNESCO precum sora ei mai mare Semmering-ul Austriac care a fost luata sub aripa UNESCO in 1998. Doamne ajuta!
Mai jos aveti link-ul unui articol mai amplu despre aceasta cale ferata urcat de mine pe romaniaturistica.ro:
http://www.romaniaturistica.ro/semering-ul-banatean